אסטמה כרונית וטיפול באסטמה – המדריך המלא

היא פוגעת בדרכי הנשימה ומתבטאת בעיקר בהתקפים קצרים המלווים בתסמיני קוצר נשימה, שיעול וליחה מוגברת. אסטמה – מחלה דלקתית של דרכי הנשימה והריאות, היא אחת מהמחלות הכרוניות השכיחות, בעיקר בקרב צעירים.
מתי האסטמה הופכת לכרונית? מה גורם להתפרצות ההתקפים? אילו תסמינים מאפיינים את המחלה וכיצד ניתן לטפל בה ביעילות? לפניכם המדריך המלא.

אסטמה כרונית – שאלות נפוצות

אסטמה (קצרת בעברית) היא מחלה דלקתית הפוגעת בתפקודי הריאות ומערכת הנשימה עקב תגובה אלרגית או גירוי חיצוני של המערכת החיסונית. שכיחות המחלה גבוהה, בעיקר בקרב אוכלוסייה עירונית וצעירים. התקפי האסטמה יהיו בדרך כלל  קצרים וילוו בקוצר נשימה, שיעול מתגבר וצפצופי בנשימה.
באמצעות אבחנה מוקדמת וטיפול יעיל ניתן לחיות עם המחלה בשלום ולתפקד באופן רגיל.
SALTROOM פיתחה טיפולים טבעיים חדשניים באסטמה להקלה ומניעת התסמינים.

מהי אסטמה כרונית?

האסטמה הכרונית מתפתחת עקב תהליכים דלקתיים בדרכי הנשימה. מדובר בתהליכים מתמשכים שנגרמים עקב חשיפת הגוף לאלרגנים או זיהומים שונים שחודרים למערכת הנשימה וגורמים לבעיה תפקודית והצרות דרכי הנשימה.
עד היום לא נמצא טריגר יחיד להתפרצות הראשונית של המחלה והדעה הרווחת כיום היא שמכלול רחב של גורמים אחראי להתקפים: רגישות לאלרגנים כמו פרחים, אבק וחומרי ניקוי, שינוי מזג אויר, חום ולחות, דלקות חוזרות בדרכי הנשימה וגם סיבות גנטיות.
הנתונים מלמדים על שיעור גבוה של חולי אסתמה אשר עומד על קרוב ל-7% מהאוכלוסייה הכוללת, כאשר 50% מהסובלים ממנה יפתחו את תסמיניה עוד לפני גיל 3.

האם כל אסטמה היא אסטמה כרונית?

לא בהכרח. המחלה מאופיינת בתקופות "שקטות" יחסית ללא התקפי קוצר נשימה, לצד תקופות בהן המחלה פעילה יותר. חשוב להדגיש כי למרות שמדובר במחלה כרונית מתמשכת, בהינתן טיפול מוקדם ומיטיב (בגילאים צעירים), ניתן למנוע התקפים עתידיים ולווסת את עוצמת הסימפטומים שלה.

באופן כללי, התקפי האסטמה הראשונים יוגדרו כהתקפים אקוטיים לטווח קצר שיופיעו על רקע חשיפה אלרגנית. ללא טיפול מונע, התהליכים הדלקתיים בדרכי הנשימה יתרחבו והמחלה עלולה להיהפך לכרונית.

מהם התסמינים של אסטמה כרונית?

אסטמה כרונית מלווה במגוון רחב של תסמינים, לא כולם יבואו לידי ביטוי בכל התקף.
התסמינים העיקריים הם: קוצר נשימה (לרוב לא יותר מהתקף של כ-15 דקות), שיעולים ליחתיים, נזלת, צפצופים וחרחורים בנשימה.

לצד אלו, הסובלים מאסטמה עשויים להרגיש חוסר נוחות כללית, עייפות ולחץ בחזה, בעיקר בעת פעילות גופנית מאומצת. אלו עשויים להחריף במצבים של השמנת יתר, יתר לחץ דם, תזונה לקויה, עישון ועוד.

מהן דרכי הטיפול באסטמה?

קיימות מגוון שיטות לטיפול באסטמה שמטרתן הקלת התסמינים, קיצור תכיפות ההתקפים וחיזוק הגוף והמערכת החיסונית. על כל השיטות נדון בהרחבה בהמשך.

הרפואה המערבית מתמקדת בעיקר בטיפול מקל באמצעות משאפים המכילים חומרי פעילים ותרופות נוגדות אלרגיה.
הטיפול הטבעי כולל טיפולים משלימים של חדרי מלח, טכניקות של דיקור סיני, שיאצו, הומאופתיה ועוד.

תסמיני אסטמה

מדוע הגוף תוקף את עצמו ומפתח תהליכים דלקתיים בדרכי הנשימה? מה בעצם קורה לנו בהתקף אסטמה וכיצד זה בא לידי ביטוי?

אצל אנשים עם נטיה להתקפים נחשפים לאלרגן או גורם מזהם אחר שהמערכת החיסונית שלהם רגישה לו, המערכת החיסונית של הגוף נוטה לייצר תגובה דלקתית בדרכי הנשימה. התגובה מתרחשת בעיקר בסימפונות (הענפים המרכזיים של מערכת הנשימה מהן מגיעה החמצן לריאות).

תסמיני אסטמה קלים

התקפי האסטמה הקלים הם השכיחים יותר. בשיא ההתקף, התגובה הדלקתית גוררת חסימה רגעית של הסימפונות. כמו כן, התהליך הדלקתי גורר גם ייצור מוגבר של נוזלים ליחתיים בריאות. תהליך זה גורם לחוסר חמצן בריאות ולהתקפים קצרים של קוצר נשימה, שיעול מוגבר ,ליחה וכאבי חזה (בדרך כלל קלים).

תסמיני אסטמה קשה ואסטמה כרונית

 במקרים בהם האלרגיה לא מאובחנת והתהליכים הדלקתיים נמשכים לאורך זמן, האסטמה הופכת כרונית, והיא עשויה להופיע גם בגילאים מבוגרים.
ללא טיפול מקל ובמקרים של אסטמה קשה, התקפי קוצר הנשימה עלולים להיות מסוכנים: חסימת דרכי הנשימה, בצקות, רגישות יתר בדרכי הנשימה ועוד.

כמו כן, האסטמה הכרונית משפיעה באופן ישיר על התפקוד היומיומי של האדם – תשישות, חוסר יכולת לתפקד תחת מאמץ ועוד.

אבחון אסטמה וקבלת טיפול

במקרים של התקפי קוצר נשימה על בסיס קבוע מומלץ לפנות לרופא המטפל לצורך חוות דעת מקצועית. מומלץ לבצע את האבחון בגיל מוקדם ככל האפשר, על מנת להתאים טיפול מונע ולמנוע תופעות כרוניות.

בדרך כלל, האבחנה תכלול בדיקת מקיפה של דרכי הנשימה, מבדקי מאמצים ספציפיים לאבחנת חסימות בדרכי הנשימה.
מאחר ומדובר במחלה על מחלה שיכולה להתפתח על רקע אלרגני, לעיתים ימליץ הרופא לבצע גם בדיקות אלרגיה על מנת לשלול התקפים על רקע רגישות ספציפית.

על סמך האבחנה יינתן לחולה טיפול בהתאמה אישית, בהתאם לחומרת ההתקפים, התסמינים שהוא מגלה וממצאי בדיקות האלרגיה.

טיפול באסטמה כרונית ובהתקפי אסטמה

הטיפול באסטמה כרונית מתחלק לשתי קבוצות עיקריות: טיפול מערבי וטיפול ברפואה משלימה.
שילוב בין סוגי הטיפול השונים הוא המפתח להתמודדות עם התקפי האסטמה לחזרה מהירה לשגרת החיים.

טיפול באמצעות משאף

זהו כנראה הטיפול בנפוץ ביותר שנהוג כיום ברפואה המערבית. המשאף אינו מונע את התפרצות המחלה, והוא נועד להקלת התסמינים ולצורך שליטה במחלה.
מדובר במשאפים שמשמשים את המטופל בהתקף עצמו. הם מכילים סטרואידים, נוגדי אלרגיה ותרופות להרחבת דרכי הנשימה.

היתרון בשימוש בסטרואידים הוא ביכולת להוריד את מדדי הדלקת בדרכי הנשימה. בשילוב עם המשאף ניתן להקל על המחסור בחמצן ולחזור לתפקוד מהיר. עם זאת, המשאפים עשויים להיות בעיתיים מאחר והם מייצרים תלות אצל המטופל, ולעיתים גם תגובות שליליות של הגוף ותופעות לוואי עקב החשיפה המתמשכת לסטרואידים וחומרים פעילים אחרים.

טיפולים טבעיים לאסטמה כרונית

המלח ככלי לטיפול באסטמה כרונית

טיפול במלח נחשב לפתרון אלטרנטיבי לטיפול בבעיות בדרכי הנשימה, והוכח ככלי יעיל לטיפול באסטמה וקוצר נשימה.
טיפול במלח מתבצע בחדרי מלח ייעודיים, באמצעות תרסיס מלח דק וייחודי שמופק באופן טבעי.
מדובר במלח איכותי (98% נתרן כלורי), שבמגע ישיר עם דרכי הנשימה מסייע להן להחלים, להפחית את מדדי הדלקת למנוע ליחה מוגברת ושיעול כרוני.
כמו כן, מסייע המלח בחיזוק הגוף ושיפור התפקוד של מערכת החיסון במקרי אלרגיה.

תרסיס המלח מתערבב עם האוויר בנמצא בחדר המלח, כך שבכל נשימה תוכלו להנות מאויר רווי מלחים טבעיים.
אתם מוזמנים לפנות אלינו ב- Saltroom לייעוץ וטיפול באסטמה באמצעות חדרי מלח.

טיפולים משלימים לאסטמה

לצד הטיפול בחדרי מלח, מומלץ לשלב גם טיפולים משלימים נוספים לחיזוק הגוף והקלת התסמינים. טיפולי שיאצו ודיקור סיני יעילים בהאצת תהליכי החלמה והורדת מדדי הדלקת בדרכי הנשימה, וכן בהרגעת הגוף ושחרור הסטרס שחולי אסטמה רבים סובלים מהם.

טיפולי הומאופתיה, שכוליים מתן צמחי מרפא טבעיים ופורמולות טבעיות הוכחו גם הם כיעילים בטיפול בבעיות נשימה. הפורמולות נרקחות בהתאמה אישית, ומסייעות לגוף להתמודד עם הדלקת ולשקם את המערכת החיסונית.

השאיר לנו פרטי התקשרות לסיוע והמלצה בנוגע לטיפול הרלוונטי עבורכם.

# מאמרים נוספים

נגישות
למידע נוסף